motokaravan arka kapıları
Motokaravan yapımında yada diğer adıyla kampervan yapımında kullanılan panelvan türü araçların hepsinde malumunuz olduğu üzere daha fazla kargoyu aracın yük taşıma bölümüne rahatça koyabilmek için binek otomobil kullanıcılarının pekde alışkın olmadığı ebatta kapılar bulunmakta. doğası gereği bu tür araçlar temelde ticari maksatlar düşünülerek tasarlandıkları için bu durum bu tür araçların aslında doğası gereğidir diyebiliriz.
Ancak iş bir panelvandan yeni bir motokaravan türetmeye yönelik olduğunda bu büyük kapılar bir müddet sonra karavancının, gezginin bir noktadan sonra başına dert açmaya başlıyor. Henüz motokaravana dönüştürülmüş bir araçla hiçbir yolculuğum olmadı fakat yaklaşık 900 km. kullandığım namı diğer Kandıralı (Fiat Ducato) ile yaptığım yolculukta hemen anlaşıldı ki aracın orta sürgülü kapısı ve arka büyük kanatlı kapıları seyir anında duyulan bilimum zırıltının ve gürültünün başlıca kaynakları, bilhassa arka kanatlı kapılar. Motokaravan imalatı yapan pek çok firmanın ve bu işe gönül vererek kendi kamperini yapan pek çok kişinin benim anladığım kadarıyla, son dönemde bu konuda üzerinde durdukları nokta; orta sürgülü kapının tasarımının kamper için bir olumsuzluk oluşturmadığı ancak arka kanatlı kapıların birkaç küçük faydası (gece açık bırakıp uyursanız havadar kabin havalanır, daha kolay yükleme yapılır, artık ne yükleyeceksek vs.) karşısında kışın soğuğun, yazın sıcağın, tozlu ortamlarda tozun ve kirin kapı aralıklarından sızması, hatta kabine bu olumsuzlukların saldırması, ömür boyu bir türlü ardı kesilemeyen kapı zırıltıları gibi ciddi olumsuzluklar bulunması sebebiyle kampervan tasarımında arka kanatlı kapıların kısmen sabitlenerek sayılan olumlu özellikler korunarak arka kanatlı kapılar için bahsedilen tüm olumsuzlukların giderilebileceği yönünde.
Panelvan arka kapılarının sabitlenmesi için elbetteki pek çok alternatif metod vardır. en basit şekliyle arka kapılardan vazgeçerek kapıları birbirine vidalayabilir veya kaynaklatabilirsiniz bile (kimseye tavsiye etmem.) yada sanayi ustalarının maraton kapak diye adlandırdıkları otobüslerin ve midibüslerin yukarı doğru çeşitli mekenizmalarla açılıp kapanabilen ve üst kısmı sabit bir şekilde de bu iş bir çözüme kavuşturulabilir. Sanırım son günlerde kampervan imalatında popüler olan bahsettiğim bu maraton kapak yapma olayı. işte bir maraton kapak örneği;
Bahsettiğimiz bu maraton kapağın üst sabit kısmını da şöyle güzel sürgülü açılır kapanır bir camla yahut gerçek bir karavan camıyla taçlandırdığımız zaman gerçekten arka sürgülü kapağın tüm olumsuz yanları bertaraf edilmiş olmakta. tabi bu işin bir de maliyeti var. 2018 mayıs ayı itibariyle bu iş için 3500-4000 Türk Lirası gibi bir bedel ödemek zorundayız.
Kandıralının arka kanatlı kapılarını ise biraz zihni sinir projesi ilhamıyla üst kısmı sabit, alt kısmı aracın kendi kapılarının yanlara açılışı gibi yapabilir miyiz, yapamaz mıyız derken işe başladık. hedef; aracın kendi orjinal kapılarını çıkarmadan kapıları orta hattan yatay vaziyette kestikten sonra üst kısmı aracın karoserine sabitlemek ve alt kapı kısımlarının yanlara açılması şeklinde.
Evvela kesim öncesi camları yerinden çıkarmak lazım.
Camları çıkarır çıkarmaz kandıralının kapıları camın alt hizasından kesildi.
Katliamı yapan ekip.
Kesim işinden sonra alt yarım üst yarımın kıvrımlarına uyacak şekilde sac ile alıştırıldı.
sabitlenecek olan üst yarımın cam altı çerçeveleri için sac alıştırıldı.
alt açılır kısım ile üst sabit kısım arasından su vs. sızıntılarını önlemek için sabit ve hareketli parçalar arasına fitil için sac alıştırıldı.
ve nihayetinde alt sabit kısmın nizami açılıp kapanması için alt hareketli kısımda yer alan aracın orjinal kapı menteşesinin üst ksımına ilave birer menteşe daha uyduruldu. Bu noktada biraz korktumsa da şükürler olsun mevzu kolayca çözüldü. artık alt kapaklar yanlara açılır kapanır oldu.
nihayetinde üst kısım fitilllerin altından ve kasanın iç kısmından sabitlenerek aracın karoserisi ile çelik takviyelerle de desteklenerek sabitlendi. Ben zaten motokaravan dönüşüm konusunda en başından beri aracın karoserindeki burulmalardan çekiniyordum. arka kapıların takviyeleriyle bu endişem artık asgariye indi sayılır.
Bundan sonrası alt açılır kapıların ince ayarları ve üst sabit kısma sürgülü cam imal ettirilip montajlanmasında ve kapıların astarlanmasında inşallah. Ayrıca aracın orjinal kilitleri de aktif olarak kullanılır halde kalmış oldu. konu olarak bence bu mevzu burada bitmiş sayılır. kapı camlarını vs. diğer camlarla ilgili yeni bir başlıkta görüşmek üzere.
tebrikler öncelikle. Sonunda benle aynı şeyi düşünmüş birisini bulmak mutlu etti. Güncel durum nedir? sıkıntısız çalışıyor mu acaba?
YanıtlaSilMerhaba; nerede yaptırdınız? Aynı yerde yaptırma imkanımız var mı ?
YanıtlaSilMerhaba.Bende yaptırmak istiyorum.Yardimci olurmusun.
YanıtlaSilyazınızı yeni gördüm. Emeğinize sağlık.bir sorum olacak izninizle.tüvtürk bu yapılan işlem için bir olumsuzluk belittimi acaba.
YanıtlaSil